USLUGE INSTITUTA ZA BEZBEDNOST U RADNOJ I ŽIVOTNOJ SREDINI IZ OBLASTI
ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE
PROCENA UTICAJA NA
ŽIVOTNU SREDINU

Procena uticaja projekta na životnu sredinu jeste
preventivna mera zaštite životne sredine zasnovana na: izradi studije,
sprovođenju konsultacija uz ucešce javnosti, analizi alternativnih rešenja,
utvrđivanju i predlaganju mera kojima se štetni uticaji mogu sprečiti, smanjiti
ili otkloniti. CIlj ove procene je da se prikupe podaci i predvide štetni
uticaji određenih projekata na život i zdravlje ljudi, floru i faunu, zemljište,
vodu, vazduh, klimu i pejzaž, materijalna i kulturna dobra i uzajamno delovanje
ovih činilaca, kao i da se utvrde i predlože mere kojima se štetni uticaji mogu
sprečiti, smanjiti ili otkloniti imajući u vidu izvodljivost tih
projekata.
Predmet procene uticaja su projekti koji se
planiraju i izvode, promene tehnologije, rekonstrukcije, proširenje kapaciteta,
prestanak rada i uklanjanje projekata koji mogu imati značajan uticaj na životnu
sredinu. “Nosilac projekta ne može pristupiti izvođenju projekta bez sprovedenog
postupka procene uticaja i saglasnosti nadležnog organa na studiju o proceni
uticaja.” (Član 5. Zakona o proceni
uticaja na životnu sredinu, “Sl. glasnik RS", br. 135/04, 36/09)
Pored ovih, predmet procene uticaja su i projekti koji
su realizovani bez izrade studije o proceni uticaja, a nemaju odobrenje za izgradnju
ili upotrebu za koje se radi Studija o proceni uticaja zatečenog stanja na životnu
sredinu.
PLANOVI
UPRAVLJANJA OTPADOM
Upravljanje
otpadom je sprovođenje propisanih mera postupanja sa otpadom u okviru sakupljanja,
transporta, skladištenja, ponovnog iskorišcenja i odlaganja otpada, uključujući i
nadzor nad tim aktivnostima i brigu o odlagalištima posle zatvaranja. Upravljanje
otpadom se vrši na način kojim se obezbeđuje najmanji rizik po ugrožavanje zdravlja
i života ljudi i životne sredine kontrolom i merama smanjenja: zagađenja vode,
vazduha i zemljišta; opasnosti po biljni i životinjski svet; opasnosti od nastajanja
udesa, požara ili eksplozije; negativnih uticaja na predele i prirodna dobra
posebnih vrednosti i nivoa buke i neprijatnih mirisa.
U
okviru planova upravljanja otpadom izdvajaju se:
- Lokalni planovi upravljanja otpadom za
opštine - Planovi upravljanja otpadom za postrojenja za koja se izdaje
integrisana dozvola - Radni plan postrojenja za upravljanje otpadom - Planovi upravljanja otpadom za preduzeća
Proizvođač
otpada dužan je da:
sačini
plan upravljanja otpadom i organizuje njegovo sprovođenje, ako godišnje
proizvodi više od 100 tona neopasnog otpada ili više od 200 kilograma opasnog
otpada (član 26 Zakona o upravljanju otpadom"Sl. glasnik RS", br. 36/2009
)
Istim zakonom (član 16. Zakona o
upravljanju otpadom"Sl. glasnik RS", br. 36/2009) propisano je da sva
postrojenja čija je delatnost upravljanje otpadom i za koja se izdaje
integrisana dozvola ili dozvola za upravljanje otpadom, izrađiuju radni plan
postrojenja za upravljanje otpadom.
Za obavljanje jedne ili više
delatnosti u oblasti upravljanja otpadom pribavljaju se dozvole za upravljanje
otpadom, i to:
1) dozvola za sakupljanje otpada; 2) dozvola za transport
otpada; 3) dozvola za skladištenje otpada; 4) dozvola za tretman
otpada; 5) dozvola za odlaganje otpada.
INTEGRISANA
DOZVOLA- (INTEGRISANA KONTROLA I SPREČAVANJE ZAGAĐENJA) IPPC
Predstavlja integrisan pristup kontroli
zagađivanja koji podrazumeva svođenje na minimum potrošnje sirovina i energije,
sprečavanje ili smanjenje emisija u vazduh, vodu i zemljište, upravljanje otpadom i
uzimanje u obzir prekogranicnog konteksta. Dobijanje integrisane dozvole, zasniva se
na sprovođenju konsultacija uz ucešce javnosti, analizi alternativnih rešenja,
utvrđivanju i predlaganju mera kojima se štetni uticaji mogu sprečiti, smanjiti ili
otkloniti i predlaganju uslova za primenu standarda najbolje dostupne tehnike (BAT –
Best Available Techniques) koje je usvojila Evropska komisija.
Integrisana dozvola je odluka nadležnog
organa doneta u formi rešenja kojom se odobrava puštanje u rad postrojenja ili
njegovog dela, odnosno obavljanje aktivnosti čiji sastavni deo čini dokumentacija sa
utvrđenim uslovima kojima se garantuje da takvo postrojenje ili aktivnost odgovaraju
zahtevima predviđenim Zakonom o integrisanom sprecavanju i kontroli zagađivanja
životne sredine (“Sl. glasnik RS", br.135/04)
Integrisana dozvola se izdaje za: rad novih
postrojenja (od stupanja na snagu IPPC zakona nijedno novo IPPC postrojenje ne može
započeti rad bez integrisane dozvole), rad i bitne izmene u radu - postojeća
postrojenja su u obavezi da pribave integrisanu dozvolu do 2015. godine u skladu sa
rokovima utvrđenim Uredbom o utvrđivanju
programa dinamike podnošenja zahteva za izdavanje integrisane dozvole("Sl. glasnik
RS", br. 108/2008). Dozvola se, izuzetno, može odnositi i na prestanak
aktivnosti.
POLITIKA
PREVENCIJE UDESA, IZVEŠTAJ O BEZBEDNOSTI I PLANA ZAŠTITE OD UDESA (ZA SEVESO
POSTROJENJA) Iz Zakona o zaštiti životne sredine (“Sl. glasnik RS",
br. 135/04, 36/09)
Operater Seveso postrojenja, odnosno kompleksa u kome
se obavljaju aktivnosti u kojima je prisutna ili može biti prisutna jedna ili više
opasnih materija, u jednakim ili vecim kolicinama od propisanih, dužan je da dostavi
Obaveštenje, odnosno izradi Politiku prevencije udesa ili Izveštaj o bezbednosti i
Plan zaštite od udesa, u zavisnosti od količina opasnih materija kojima vrši te
aktivnosti i da preduzme mere za sprečavanje hemijskog udesa i ograničavanja uticaja
tog udesa na život i zdravlje ljudi i životnu sredinu, utvrđene u tim
dokumentima.
OBUKU KANDIDATA ZA POPUNJAVANJE
OBRAZACA NA NACIONALNOM
REGISTRU IZVORA ZAGAĐIVANJA
OBUKU KANDIDATA za popunjavanje obrazaca na NACIONALNOM
REGISTRU IZVORA
ZAGAĐIVANJA u skladu sa Pravilnikom o metodologiji za izradu nacionalnog i lokalnog
registra izvora zagađivanja, kao i metodologiji za vrste, načine i rokove
prikupljanja podataka
("Službeni glasnik RS", br. 91/2010, 10/2013 i 98/2016), kao i ZAKONOM O
UPRAVLJANJU
OTPADOM ("Sl. glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010, 14/2016 i 95/2018 - dr.
zakon).

|